Coloplast Care - Coloplast

Coloplast® Care.

Ondersteuning en informatie wanneer u het nodig heeft

De specialisten van Coloplast® Care zijn beschikbaar voor ondersteuning en informatie over het gebruik van onze medische hulpmiddelen wanneer u het nodig heeft. Zij kunnen de hulp en informatie uitbreiden die u van uw hulpverlener krijgt, wanneer dit nodig is. Wij bieden directe begeleiding om u te helpen uw aandoening beter te leren beheersen op een manier die past bij uw specifieke behoeften en levensstijl. Ons Coloplast Care-team kan u ondersteunen bij het (leren) omgaan met uw aandoening.

Ervaringen met Coloplast Care

‘Relaxed de operatie in’

‘Relaxed de operatie in’

Jarenlang leed Patrick Fodor (46) onder moeilijk behandelbare fistels. Hij koos voor een stoma. Al voor die operatie had hij geregeld contact met Wouthera, één van de Care teammedewerkers van Coloplast. Zij was voor hem zowel praktisch als psychisch een grote steun. Lees over de ervaringen van Patrick

‘Zo’n vijf jaar geleden gingen mijn vrouw en ik een weekendje weg naar Keulen. Vlak voor vertrek merkte ik een knobbeltje tussen mijn billen. Ik had al langer pijn daar, maar probeerde het met pijnstillers te onderdrukken. Wat overigens niet hielp. Eigenwijs als ik ben, gingen we toch op reis. De hele rit kon ik haast niet zitten van de pijn. Mijn vrouw merkte aan me dat ik niet goed in mijn vel zat, maar ik hield mijn mond. ’s Avonds in het restaurant hield in het niet meer, binnen een halfuur stonden we buiten. Ik biechtte de pijn op aan mijn vrouw, en de volgende dag reden we snel terug naar huis en belde ik de huisarts.
Na onderzoek stuurde de dokter mij door naar een kliniek voor een echo. Van daaruit werd ik direct doorverwezen naar de Spoedeisende Hulp. Ik bleek een abces te hebben tussen mijn billen. In het ziekenhuis werd ik geopereerd, op de plek van de abces zat nu een gat. De wond moest genezen, maar dat gebeurde niet. Uiteindelijk ben ik doorgestuurd naar een Proctoloog, een specialist die zich bezighoudt met anale klachten. Hij constateerde dat er meerdere fistels zaten die moeilijk operabel waren. In een periode van drie jaar kreeg ik nog eens 9 operaties. Elke keer werd er gesleuteld aan de fistels, maar de wonden genazen niet waardoor de fistels weer terugkwamen.’

De wc als vijand
‘Het was een vreselijke tijd, ik ging van operatie naar operatie. De wc werd mijn grootste vijand, want na het toiletbezoek moest ik spoelen. Ik durfde niet meer naar buiten. Het probleem werd ook psychisch. Op een gegeven moment was ik er helemaal klaar mee, ik begon steeds vaker te denken aan een stoma. Met mijn vrouw besprak ik de impact ervan. Het kwam telkens op hetzelfde neer: het leven wat we nu hebben, dat willen we niet meer. We willen een oplossing. Een stoma is ingrijpend, maar het is wél een oplossing. Mijn chirurgen waren terughoudend. Ik besloot daarom mijn lijdensweg op papier te zetten, inclusief de psychische problemen, en naar ze toe te sturen. Zo gingen zij alsnog overstag. 
De periode dat ik op de wachtlijst stond voor de operatie, benutte ik om me te verdiepen in stoma’s: ik keek operatiefilmpjes op internet, werd lid van de stomavereniging en ik vroeg proefpakketjes aan van stomamateriaal. Zo kwam ik voor het eerst in aanraking met Coloplast. Wat mij opviel was dat zij als enige fabrikant terugbelden. Ik kreeg contact met Wouthera, een van de Care-teammedewerkers, en vond haar direct sympathiek en behulpzaam. In die pre-operatiefase heeft zij me erg geholpen met tips, bijvoorbeeld: plak een zakje gevuld met rijst op je buik. Zo ervaar je hoe het is om daar gewicht te hebben.’

Luisterend oor en meer
‘Vanaf het eerste uur regelde Wouthera alles voor me. Niks was te gek. Ook van het materiaal van Coloplast was ik meteen fan. Het kliksysteem met zakje sprak mij erg aan. Zo ging ik relaxed de operatie in: ik wist wat met te wachten stond, welk materiaal ik moest gebruiken en hoe. Toch kwam alsnog de man met de hamer. 
Ik begon te twijfelen: heb ik wel het goede gedaan? Van het ziekenhuis kreeg ik ook nog eens ander materiaal mee, zonder kliksysteem. Ik heb dat toen weggegooid en heb meteen Wouthera gebeld. Zij bood een luisterend oor en zorgde ervoor dat ik direct de vertrouwde spullen in huis kreeg. Ik heb veel aan Wouthera te danken. Niet alleen staat ze altijd klaar met materialen, ze was er ook voor me toen ik het even niet zag zitten. Na mijn operatie stuurde ze zelfs een beterschapsberichtje. Zo hartverwarmend. Door het Coloplast Care-team is er veel stress van me afgevallen. Inmiddels maak ik weer zorgeloze reisjes met mijn vrouw en geniet ik van uiteten. Met Wouthera heb ik een sterke band opgebouwd, mag ik wel zeggen. Geregeld vraagt ze: heb je nog iets nodig, dan regel ik dat. En dan weet je: het komt goed.

Sluiten
‘Vanaf het eerste contact een goed gevoel’

‘Vanaf het eerste contact een goed gevoel’

Zo’n 38 jaar geleden beviel Marianne IJmker (68) van haar dochter. Kort daarna werd bij haar MS geconstateerd. Door de ziekte kon Marianne moeilijk haar urine ophouden. Ze leerde zichzelf katheteriseren en gebruikte vanaf het begin de hulpmiddelen van Coloplast. Ze is van mening dat de hulpvraag van de patiënt bij Coloplast voorop staat. Lees over de ervaringen van Marianne

‘De bevalling van mijn dochter was de trigger voor MS, maar achteraf bekeken zat MS altijd al in mijn lichaam. Als kind kon ik moeilijk meekomen met mijn leeftijdsgenootjes, ik kon mijn plas moeilijk ophouden. Als ik ’s middags thuis een boterham ging eten, stopte mijn moeder mij daarna in bed. Doodop was ik. Ik ben nooit een zeurpiet geweest, heb altijd goed voor mezelf kunnen zorgen. Zelfs toen ik in een rolstoel terechtkwam. Vier jaar geleden overleed mijn man. Hij hielp me altijd een paar keer per nacht in de rolstoel om mij naar het toilet te rijden als ik moest plassen. Dat was behoorlijk intensief.’

Zelf katheteriseren
‘Toen ik te horen kreeg dat ik MS had, ben ik er van alles over gaan lezen. Ook werd ik lid van de MS Werkgroep Amsterdam e.o. Daar leerde ik een oud-verpleegkundige kennen die zichzelf katheteriseerde. Ik begon daar steeds meer interesse in te krijgen. Was dit ook niet iets voor mij? Ik was en ben nog altijd absoluut niet angstig om dat bij mezelf te doen. Ik wilde dit ook heel graag, omdat ik erg schoon ben op mezelf. Ongelukjes wilde ik zoveel mogelijk voorkomen. De voormalige verpleegkundige heeft er toen een meegenomen voor mij, en uitgelegd hoe je een katheter inbrengt. Dat sprak mij wel aan, het zou in elk geval ook veel schelen in de nachtelijke toiletbezoekjes.’

Verplaatsen in de patiënt 
‘Ik was ook lid geworden van de MS-vereniging. In het ledenmagazine van de vereniging stonden twintig jaar geleden al advertenties van Coloplast. Ik heb hen en een aantal andere fabrikanten benaderd voor proefpakketjes van katheters. Het contact met Coloplast is mij bijgebleven, ik had daar meteen een goed gevoel bij; een proefpakketje werd direct opgestuurd. Daarbij was de dame aan de lijn heel keurig: “zou ik u na een paar weken opnieuw mogen bellen om te vragen hoe het product is bevallen?”. En dat deed ze dan ook. Ik vond de communicatie direct prettig, en ook het product beviel me meteen. In 2000 kwam Coloplast met een nieuw, gebruiksvriendelijker kathetermodel. Zij waren de eerste met dit nieuwe systeem. Ook dat is een van de redenen waarom ik bij Coloplast ben blijven “hangen”: ze kunnen zich goed verplaatsen in de hulpvraag van de patiënt, en zijn daar heel vooruitstrevend in.’ 
Menswaardiger bestaan ‘Het plassen is met de katheter onder controle. Dat geeft ook rust als ik eens de energie heb om de deur uit te gaan. Ik heb vrede met wat ik nog allemaal wél kan, maar mijn grootste probleem is en blijft mijn vermoeidheid. Na het middageten ga ik naar mijn bed en dan slaap ik gerust drie tot vier uur. Ik leef vrij intens, doe veel dingen nog. Ga graag naar concerten, spreek met mijn vriendinnen af of met mijn dochter. Dat kan ik gelukkig allemaal nog. En daar ben ik ook mijn katheter dankbaar voor: voor een menswaardiger bestaan.'

Sluiten
Sluiten

Probeer nu gratis

Bedankt voor uw aanvraag van een proefpakket!

Uw aanvraag is verzonden. U kunt dit scherm sluiten.

Bekijk desktopversie